LINGUA LATINA PER SE ILLUSTRATA je název učebnic latinského jazyka od
Hanse H. Ørberga (1920-2

010), které jsou napsány pouze latinsky. Zatímco
FAMILIA ROMANA je určena pro začátečníky, pokročilým je věnována
ROMA AETERNA, k oběma dílům je vydáván i společný rejstřík -
INDICES. První část kurzu doplňuje navíc sada
doprovodných publikací, jejich? cílem je zlepšení práce s kmenovou učebnicí a prohloubení znalostí gramatiky. V průběhu své existence začala být Ørbergova metoda uplatňována nejen v Dánsku, ale i v jiných zemích včetně Itálie, Španělska a Spojených států amerických, kde všude byly vytvořeny i
příručky a pomůcky pro učitele. Coby završení kurzu byla publikována i některá díla latinských autorů. Studenti, kteří dokončili první část kurzu mohou číst Plautova
Amphitryona, dále pak výbor pasá?í z Cicerona a Salustia zabývajících se
Catilinou, vybrané texty z Caesarova spisu
De bello Gallico a antologii
Sermones Romani. Publikace
Cena Trimalchionis je určena především těm, kteří dokončili i druhou polovinu kurzu.
LINGUA LATINA per se illustrata vnitřně souvisí s přímou, tzv. induktivní metodou osvojování si jazyka. Proto kurz nabízí text, který je student s to přečíst a pochopit ihned, a to bez překládání a vysvětlování ve svém mateřském jazyce. Ka?dé slovní spojení je srozumitelné
per se, proto?e význam všech nových slovíček a funkce gramatických tvarů buď zcela vyplývají z kontextu, nebo jsou objasněny, je-li to nutné, ilustracemi či poznámkami na okraji stránky. Výuka však vy?aduje, aby byl text nejen systematicky odstupňován co do obtí?nosti, ale aby (a s tím souvisí úspěch metody) vzbuzoval zájem a zvědavost ?áků. Proto kapitoly první části kurzu vytvářejí souvislý příběh, vlastně román v latinském jazyce, který natolik přitahuje pozornost studentů, ?e se těší na pokračování. A tak, zatímco čtou tento příběh, který je zasvěcuje do ?ivota a tradic starých Římanů, osvojují si slovní zásobu a gramatiku, které jim dovolí postoupit do druhé části – tedy k četbě reprezentativního výběru římské literatury. Také zde jsou všechna nová slovíčka, není-li je mo?né ihned pochopit na základě kontextu, vysvětlována pomocí obrázků a poznámek na okraji. Základní povahu kurzu vystihují slova Hanse H. Ørberga, který
suadet rationem docendi ‘directam’ et ‘inductivam’ qua lingua Latina tuto, cito, iucunde discatur, id est per exempla, non per praecepta.Oddíl GRAMMATICA LATINA shrnuje gramatické jevy, které ji? byly v celé šíři vysvětleny v hlavním textu, a ujasňuje je na základě systematicky seřazených příkladů. Cílem cvičení PENSVM A, B, a C je ujištění se, ?e si ?áci při studiu příslušné kapitoly úspěšně osvojili vše potřebné. Zatímco PENSVM A je gramatické cvičení, v kterém jde o doplnění koncovek a vynechaných tvarů, PENSVM B spočívá v doplňování nových slovíček, s nimi? se student setkal při studiu dotyčné kapitoly. Poslední PENSVM C se skládá z řady otázek, souvisejících s obsahem textu, na které se má odpovídat latinsky.
Přímá metoda je zalo?ena na kontextuální indukci. Student si postupně osvojuje jazyk a jednotlivé gramatické jevy na souvislém textu, který ho provází od počátku a? do konce první části kurzu; navíc se neustálým opakováním a rozvíjením textu podporuje nejen ?ákova zvědavost, ale také se znovu a znovu upevňují znalosti nabyté v předchozích kapitolách. Takový postup je bezpochyby vhodný nejen pro široké pou?ití ve školách, a právě proto se celá sada
Lingua Latina per se illustrata prosazuje i jako oblíbená učebnice latiny pro samouky. Určujícím činitelem je spokojenost studentů, kteří zjiš?ují, ?e jsou schopni bezprostředně pochopit latinsky psaný text. Právě porozumění prostřednictvím textu posiluje soustředění ?áků a zdokonaluje jejich schopnost úsudku a samostatného přemýšlení, tedy schopnosti, které budou důle?ité, ba naprosto nutné s tím, jak se budou setkávat se stále slo?itějšími větami. Tím, ?e budou takto číst, budou pomalu, ale jistě postupovat k cíli výuky latinského jazyka – k přímé četbě latinské literatury v originále.